PSV & Periscope

Hanneke Jaanen (Coördinator Media van PSV) komt vertellen hoe de voetbalclub gebruik maakt van Periscope. PSV zet de app al in sinds de lancering omdat ze direct al de mogelijkheden zagen van Periscope. Als voetbalclub willen ze hun fans zoveel mogelijk aan zich binden, en daar zijn waar hun fans zijn. Maar hen voornamelijk ook mee laten genieten van hun club door middel van unieke beelden. Door het livestreamen van beelden is het mogelijk je fans nog meer te betrekken bij de club en kijkjes achter de schermen te geven. Je ziet live beelden vanuit plaatsen waar je normaal gesproken als fan niet kan komen.

PSV zet Periscope voornamelijk in rondom wedstrijden, trainingen en evenementen. Ze streamen bijvoorbeeld (een deel van) de training, de persconferentie of de aankomst van de spelersbus bij het stadion. Hoe leuk is het om live, via beeld, in contact te komen met je favoriete spelers? Ze organiseren daarom ook Q&A’s via Periscope. Fans zien de spelers, waardoor het contact ‘echter’ is dan een Q&A via Twitter.

Ook hebben ze de algemeen directeur Toon Gerbrands voorafgaand aan een Champions League-wedstrijd een rondleiding laten geven door het stadion via Periscope. Hij legde uit waarom Philips afgeplakt was, waar de sponsoren van de Champions League mochten zitten, met welke ballen we moesten spelen, enzovoorts. Ze hebben vorig jaar ook het feest in de kleedkamer na het behalen van het kampioenschap live gestreamd. Dat is wat je al fan wil zien, en dichterbij dan een live stream kun je niet komen.

Spookrider & Instagram

Eelke Brandsma is grafisch vormgever en heeft een gezin met twee kinderen. Zijn zoon skatebord erg graag. Door al die zaterdagen langs de lijn, werd bij Eelke het idee geboren voor een eigen skatebordlabel: spookrider. Dat idee toetste hij op zijn gemak aan de praktijk. Met zijn eigenzinnige tekeningen creëerde hij een opvallende nieuwe stijl op de onderkant van de skateborden.

Eelke vertelt welke keuze hij maakte in zijn communicatiemix voor social media en hoe hij de content aanpakte. Leer van deze startup die inmiddels een eigen kledinglijn verkoopt in Amerika met niets meer dan de inzet van Instagram.